Martin Højriis Kristensens hjemmeside

 Nyeste Vigtigste Liste

P-hus ved Århus Sygehus

Offentliggjort 02/02-08 af makr (version: 1.9) i Forside, Arkitektur
Det gamle Kommunehospital på Nørrebrogade har alt for få parkeringspladser til stedets ansatte og patienterne. For de ansatte afholdes deciderede lodtrækninger om de sparsomme parkeringspladser, mens patienter henvises til betalingsparkering, hvis de ellers er så heldige at finde en plads.

For at øge parkeringskapaciteten har Århus Kommune givet Region Midtjylland tilladelse til at bygge at parkeringshus til 400 biler.
P-huset bygges ind i det skrånende terræn mod Kirkegårdsvej, og vil ikke komme til at ændre gadebilledet voldsomt
P-huset bygges ind i det skrånende terræn mod Kirkegårdsvej, og vil ikke komme til at ændre gadebilledet voldsomt
Foto: Århus Kommune, via Lokalplan 797

Parkeringshuset skal bygges på et område hvor der allerede i dag er parkeringspladser (135 stk), så nettobidraget vil komme til at udgøre 265 parkeringspladser.

Rekreativ Vision for Århus Å

Offentliggjort 18/04-16 af makr (version: 1.15) i Forside, Århus
Åens yderste del, landskabsåen, præges af forskellige vådområder
Åens yderste del, landskabsåen, præges af forskellige vådområder
Foto: Århus Kommune, via Case-hæfte
Århus Kommune har med Planstrategi 2008 lagt op til at Århus Ås rekreative værdier skal udnyttes i endnu højere grad end nu. Det skal ske ved løbende at tilgængeliggøre arealerne omkring åen, og ved at understøtte de naturmæssige forskelligheder som åens forløb byder på.

Århus er barn af Åen, og igennem historien har åen haft stor betydning for Århus' udvikling. I de første århundreder var det åens ferske vand der gjorde Århus til det oplagte sted for en boplads ved havet, mens det senere blev vandets forsvarsmæssige egenskaber og den beskyttede å-havn der drev udviklingen af byen.
Op igennem det nittende og tyvende århundrede blev især muligheden for vandforsyning og spildevandsafledning en drivende faktor for mange store virksomheders placering i byen. I sidste halvdel af det tyvende århundrede blev de centrale dele af åen så til en arealreserve, der muliggjorde anlæg af en ny hovedvej til Havnen, her tænkes selvfølgelig på Åboulevarden.

Golfcenter ved Lyngbygaard

Offentliggjort 19/04-16 af makr (version: 1.21) i Forside, Århus
Mulig situationsplan
Mulig situationsplan
Foto: Århus Kommune, via Lokalplan 767
Århus Kommune gennemførte i 2003-2004 en offentlig debat over emnet, Golfbaner i Århus.
Udover udvidelser af de eksisterende anlæg blev det besluttet at detailplanlægge en golfbane vest for landsbyen Lyngby, nordvest for motorvejskrydset mellem Silkeborgmotorvejen og E45.

Lyngbygård er en gammel herregård hvis historie går tilbage til 1500-tallet. Herregårdens jorder er på over 200 ha, hvoraf ca. 100 ha i øjeblikket er under omdannelse til en golfbane.

Ombygning til golfbane blev i 2002 valgt fremfor alternativerne intensiv svinedrift og skovbørnehave.
Der blev stiftet et firma med 4 århusianere, godsejeren og den professionelle golfspiller Thomas Bjørn som hovedaktionærer. Ambitionen er at skabe en golfklub af gennemført høj kvalitet.

Forsinkelsesbassin ved Carl Blochs Gade

Offentliggjort 26/01-08 af makr (version: 1.11) i Forside, Byplanlægning
Græsplænen mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade bliver i den kommende tid til et stort hul i jorden
Græsplænen mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade bliver i den kommende tid til et stort hul i jorden
Foto: makr
Århus Kommunes spildevandsplan for 2006-2009 indeholder en række planer for aktiviteter der skal reducere udledning af næringssalte til de omgivende vandmiljøer.

I 2008-2009 opføres et stort forsinkelsesbassin på, eller dvs under, græsplænen langs med åen, mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade. Bassinet kommer til at rumme 15.000 kubikmeter, eller ca. 10 gange så meget som det bassin der er etableret under Mølleparken i forbindelse med Åens åbning og parkens restaurering.

Bassinet opføres fordi Århus Midtby er et såkaldt fælleskloakeret område. Et fælleskloakeret område fører regnvand og kloakvand i samme rør, modsat et moderne kloakeret område, hvor regnvandet typisk føres direkte i en recipient, dvs fx en nærliggende å eller bæk.

Problemet med fælleskloakering er at al regnvand skal en tur forbi rensningsanlæggene, og selvom der er høj kapacitet på Marselisborg Rensningsanlæg, så kan kloaksystemet ikke følge med når vandet står ned i stænger.

Boliger ved Silkeborgvej 260

Offentliggjort 25/01-08 af makr (version: 1.13) i Forside, Arkitektur
Mulig bebyggelsesplan
Mulig bebyggelsesplan
Foto: Århus Kommune, via Lokalplanweb
Silkeborgvej 260 er det gamle kommunekontor for den tidligere Åby kommune. Den bevaringsværdige bygning er opført i 1936, og har indtil 2007 huset forskellige administrative formål for Århus Kommune. Magistratsreformen, strukturreformen og de efterfølgende organisatoriske samlinger på færre adresser, har gjort det muligt for kommunen at sælge bygningen og den omkringliggende grund.

Det gamle kommunekontor sælges som en del af en større grund på 8400 kvadratmeter, og udover hovedbygningen er der flere lave og underordnede bygninger på grunden.
Den nye lokalplan for området lægger op til at de ikke-bevaringsværdige sidebygninger fjernes og erstattes af 3 punkthuse på i alt 2200 etagekvadratmeter.

Det af punkthusene der ligger nærmest Silkeborgvej kan indrettes til sundhedshus eller andet liberalt erhverv, mens de øvrige huse forudsættes indrettet til boliger.
I det gamle kommunekontor forventes der indrettet 12 boliger, mens de nye bygninger forventes at kunne huse omkring 20 boliger.

SQL humor

Offentliggjort 25/01-08 af makr (version: 1.4) i Forside, Sjovheder
Foto: xkcd, via xkcd
via xkcd

Promenadesti langs Østmolen

Offentliggjort 18/04-16 af makr (version: 1.11) i Forside, Arkitektur
Stien langs molen med udsigtsrampen for enden
Stien langs molen med udsigtsrampen for enden
Foto: Århus Kommune, via Lokalplan 757
Da masterplanen og de efterfølgende lokalplaner for havneudvidelsen blev vedtaget, blev der planlagt en promenadesti langs med den nye Østmole.
Stien skal gøre det muligt for byens borgere at spadsere fra Marselisborg Lystbådehavn og helt ud til spidsen af den nye havnearm. For enden af stien planlægges en udsigtsrampe, så man kan komme i højden og se ud over havnen, byen og bugten.

Stien kobles på sigt sammen med den rekreative forbindelse, der kommer til at strække sig hele vejen fra Tangkrogen i syd til Den Permanente i nord. Anlægget afventer det endelige færdiggørelse af det nys opfyldte areal øst for vejanlægget. Hvordan den nye færgeterminal skal forbindes til den eksisterende arm er ikke afklaret, men stien skal under alle omstændigheder krydses af en vej her.

Udvidelse af Den Gamle By

Offentliggjort 21/01-08 af makr (version: 1.11) i Forside, Arkitektur
Politikkens pavillion fra 1909 bliver den nye indgangsbygning til Den Gamle By
Politikkens pavillion fra 1909 bliver den nye indgangsbygning til Den Gamle By
Foto: Århus Kommune, via Lokalplan 789
Århus' største attraktion, Den Gamle By, planlægger at udvide museet med et kvarter af 1900-tals bygninger.
Udvidelsen kommer til at ske på et område der ligger mellem det nuværende museumsareal og Ceres-krydset.
Udover en lukket karre-bebyggelse til historiske bygninger opføres en bygning til Dansk Plakatmuseum, og Politikkens pavillion fra landsudstillingen i 1909 genopføres.

Udvidelsen skal ligge på et areal hvor der i dag findes legeplads, offentlige toiletter og en ældre kioskbygning. Kioskbygningen er bevaringsværdig, og nedtages af Den Gamle By for senere at blive genopført som en del af museet.
Legepladsen genetableres øst for lokalplansområdet og i forbindelse med byggeriet til Dansk Plakatmuseum etableres offentlige toiletter til legepladsens og Botanisk Haves gæster.

Pavillionbygningens 100 kvadratmeter skal bruges som indgangsbygning og kiosk for de to museer.

Ceres lukker - Århus græder

Offentliggjort 14/01-08 af makr (version: 1.25) i Forside, Byplanlægning
Den 7. januar 2008 nåede en længe frygtet nyhed århusianerne. Ceres lukker bryggeriet i Smilets by.

Efter mere end 150 år med ølbrygning ved åens bred flytter produktionen nu til Royal Unibrews øvrige bryggerier på Fyn og Sjælland.

Bryggeriets historie er næsten synonym med industrialiseringen i Århus. I 1856 åbnede et konsortium byens syvende bryggeri på en stor grund uden for byen, perfekt beliggende ned til åen, som skulle forsyne bryggeriet med det nødvendige vand. Perioden som selvstændigt bryggeri varede dog ikke længere end til 1898, hvor bryggeriet blev solgt til Østjyske Bryggerier A/S, og således fortsatte udviklingen indtil Royal Unibrew kom til verden i 2000.

Ny bebyggelse ved Brendstrupgårdsvej

Offentliggjort 07/01-08 af makr (version: 1.11) i Forside, Arkitektur
Den første af 7 ejendomme
Den første af 7 ejendomme
Foto: Margrethehøjparken A/S, via margrethehojparken.dk
I Skejby, mellem Brendstrupgårdsvej og Margrethediget, planlægges det at bygge 7 ejendomme med primært små boliger.

Arealet har tidligere været udlagt til erhvervsområde, og tilbage i 2000 havde TDC Internet planer om at opføre en større bygning på dette område, og forbinde den til de allerede eksisterende bygninger på den anden side af det fredede Margrethedige med en glasdækket hængebro.
Planerne blev dog skrinlagt da TDC Internet ophørte som selvstændigt aktieselskab i 2002.

I 2004 påbegyndtes et lokalplanlægningsarbejde med det formål at ændre arealet fra et erhvervsområde til et boligområde, og første lokalplan (749) blev vedtaget i 2005.
I slutningen af 2007 blev endnu en lokalplan (817) vedtaget, hvilket lagde endnu et areal til boligområdet, så der i alt kan bygges 7 ejendomme.

Århus Å, den 17. december 2007

Offentliggjort 18/12-07 af makr (version: 1.3) i Forside, Fotoblog
Den åbnede Århus Å ved nattetide 17. december 2007
Den åbnede Århus Å ved nattetide 17. december 2007
Foto: makr

Tilbygning i Orla Lehmanns Allé 5

Offentliggjort 16/12-07 af makr (version: 1.10) i Forside, Arkitektur
Den nye bygning indpasses i den eksisterende arkitektur
Den nye bygning indpasses i den eksisterende arkitektur
Det er planlagt at opføre en tilbygning mellem Orla Lehmanns Allé 3 og 7. Tilbygningen lukker et hul i den karre der ligger mellem pladsdannelsen Orla Lehnmanns Alle og Banegårdspladsen.

Opførelsen er i overensstemmelse med kommuneplanen og kræver derfor ikke en ny lokalplan, blot en kommunal godkendelse i henhold til bygningsreglementet.

Bygningen indpasses glimrende i den eksisterende arkitektur. Der bygges i 6 etager, svarende til bygningen mod Banegårdsgade, og bygningen indrettes til kontorer. I bygningens nederste del etableres en høj og bred port der sikrer tilkørselsforholdene til gården.

Projektet er det seneste i rækken af fortætninger og udfyldninger i Midtbyen. Efter at Midtbyen har været fuldt bebygget i flere år, så kigger projektmagerne nu på grunde med lav eller nedslidt bebyggelse, eller grunde hvor et vejareal kan overdækkes.

Udvidelse af Skejby Sygehus

Offentliggjort 17/12-07 af makr (version: 2.18) i Forside, Byplanlægning
Opdateret 13/12-07: Regionen har valgt C.F. Møller m.fl. til rådgivningsopgaven
Arkaderne omkring det grønne rum
Arkaderne omkring det grønne rum
Foto: C. F. Møller m.fl., via Pressemateriale
Skejby Sygehus er planlagt udbygget i voldsom grad.
Det er meningen at samtlige sygehusfunktioner i Århus-området skal henlægges til Skejby, sådan at alle specialer er repræsenteret her, og således at de to gamle sygehuse i det centrale Århus kan forlades.

Region Midtjylland valgte i december 2007 et konsortium ledet af C.F. Møller til at forestå den store rådgivningsopgave.
Udbygningen vil komme til at ske over de næste 15 år og koste et større milliard-beløb. Penge der forventes at komme ind igen ved salg af de bynære hospitaler samt effektivitetsforbedrnger.

Ny bebyggelse mellem Værkmestergade og banen

Offentliggjort 11/12-07 af makr (version: 2.2) i Forside, Byplanlægning
Opdateret 11/12-07: Projektet blev endeligt godkendt på byrådsmødet den 5. december 2007
Byggeselskabet Kuben planlægger at opføre en blandet bolig- og erhvervsbebyggelse på den tomme plads mellem Værkmestergade og jernbanen.
Den nye bebyggelse afslutter udfyldningen omkring de gamle værkstedsarealer
Den nye bebyggelse afslutter udfyldningen omkring de gamle værkstedsarealer
Foto: Kuben, via Lokalplanweb

Omdannelse af karreen syd for Vesterbro Torv

Offentliggjort 19/04-16 af makr (version: 2.4) i Forside, Arkitektur
Opdateret 11/12-07: Projektet blev endeligt godkendt på byrådsmødet den 5. december 2007
Bebyggelsen set fra Vesterbro Torv
Bebyggelsen set fra Vesterbro Torv
Foto: Århus Kommune, via Lokalplan 806
Byrådet har på deres møde den 23. maj sendt en lokalplan for bebyggelsen syd for Vesterbro Torv i offentlig høring.
Karreen er i dag fuldstændig domineret af den 8 etager høje Vestgaarden, der flankeres af indgangen til Superbrugsen, samt et posthus.
Ejeren af området har bedt kommunen udarbejde en ny lokalplan for området, der skal give mulighed for at fortætte og udfylde karreen.
Planen er at bygge nye hjørnebygninger hvor Brugsens indgang samt posthuset ligger, og fortætte bebyggelsen ned ad henholdsvis Vesterport og Vester Alle. Dels ved nybyggeri, dels ved ombygning af eksisterende bebyggelser.